Stjärnkonsulternas marknad?

by

PR-branschen har inte lika många ”stjärnor” som reklambranschen. Jag tror mig veta att så varit fallet under en längre tid (jag måste tillägga att jag är relativt nybakad som konsult). Reklambranschen är bättre på att födda stjärnkreatörer. Den där kreatören som ensam kan locka till sig mängder av kunder. En enkel googlesökning ger mängder av träffar och alla syftar till reklamare.

Visserligen har det alltid funnits stjärnkonsulter även inom PR. Tänk Jerry Bergström, Peje Emilsson eller Anders Halvarsson. Skillnaden är dock att det, rätta mig om jag har fel, känns som om dessa blir bedömda lika mycket utifrån parametrarna affärsmannaskap och förmåga att skapa och sedan driva ett framgångsrikt företag. Lite mer klassiskt manligt ryggdunkande liksom.

Jag tycker mig däremot märka en skillnad på senare tid. Jag skulle vilja spåra ändringen i stort sett enkom till Social Medier. Här finns (äntligen?) en arena för PR/kommunikation/sociala medier/strategi(what have you)-konsulter att synas mer påtagligt. Vägen från konsult till konsument krymper markant och de råd som ges får mer direkt(eller i alla fall synlig) effekt. Framförallt blir konsulterna SYNLIGA. Konsulterna har tagit steget från backstage ut på arenan. De blir enklare att se huruvida de var bra. Råd som ges kan mer ofta än förut spåras till hur ett företag/organisation/person/ beter sig och för sig i de sociala medierna. Korrelationen råd/action blir mer synlig för alla. Jag gillar det, bort från Hokus Pokus, Hysch Hysch, Puppet Master, Spinn, Fad King etc. Transparens är ett ord på de flestas läppar, och det bör väl gälla PR-branschen likväl som de företag vi konsultar för?

Det är, i synnerhet eftersom vår bransch i stor sett saknar gemensamma mätmetoder, svårare inom PR än reklam att se direkt samband mellan en enskild konsults arbete och ett lyckat arbete. Men, det blir lite enklare när det kommer till konsulter som arbetar och intresserar sig för sociala medier.

Johan Hedberg, Brit Stakston, Niklas Strandh, Jerry Silfver, Judith Wolst. Listan kan göras längre på ”PR”-konsulter som antingen rekryterats på grund av sitt eget varumärke inom SoMe eller stärkt sin egen byrås varumärke genom det samma. Johan Hedbergs Early October köptes upp av Springtime, Niklas Strandh lierade (?) sig med JMW, Jerry Silfwer är Dr. Spinn, Judith Wolst är Online PR och Brit Staktson är ”Fröken transperens” (Citat från Realconf).

Det ska bli mycket intressant att se vad detta får för konsekvenser för byråerna och branschen i stort. Är vi på väg mot ett ökat kringhoppande? Kommer konsulter stanna än kortare på respektive byrå? Kommer konsulternas varumärken bli större än byråernas? Vad tror ni? Diskutera med oss här eller på twitter.com/pratpr.

Edward Bernays - innan sociala medier

Edward Bernays - innan sociala medier

Etiketter: , , , , , , , , ,

3 svar to “Stjärnkonsulternas marknad?”

  1. Ted Nyberg Says:

    En bidragande orsak kan nog vara att det i PR-branschen funnits en ”verka men inte synas”-inställning driven av logiken att det är kunderna som ska synas – inte PR-konsulterna bakom.

    Jag tror mig dock se att denna attityd håller på att luckras upp, något jag varmt välkomnar!

    Fram med stjärnorna!

  2. Hannes Says:

    Tack för kommentaren Ted!
    Håller helt med dig om ”verka men inte synas”-tanken.

    /Hannes

  3. Smurftips Says:

    […] Stjärnkonsulternas marknad? « PratbloggenStjärnkonsult? You just ain't seen nothing yet! Jag är vass på digital PR, kris och issues management, tech/it/telco inom B2B/corp, internkommunikation, PA till viss del och så förstås medierelationer. Men jag har fortfarande en bra bit kvar inom marknads-PR (lifestyle & consumer goods framförallt), events, ungdomskommunikation och kommunikation inom och mot offentlig sektor. Sedan finns det ju alltid hundratals branscher att lära sig. Men om tio år, då jävlar, då hittar ni ingen vassare PR-konsult än Jerry Silfwer! Och om du känner likadant, om du brinner för att bli bäst, se då till att vi får jobba ihop så gör vi resan emot stjärnorna tillsammans! 🙂 […]

Lämna en kommentar