En oväntat äventyrlig Milanomässa 2010

by

Mitt besök på Milanomässan, eller Il Salone Internazionale Del Mobile Di Milano som mässan heter på italienska, blev ett oväntat äventyr. En isländsk vulkan med ett oihågkomligt namn vaknade arg från en lång sömn mitt under Milano Design Week och började spruta aska och allt annat möjligt i luften. Askmolnen spred sig snabbt över kontinenten, paralyserade den europeiska flygtrafiken i flera dagar och strandade 8 miljoner resenärer enbart i Europa. Igår kväll var jag fortfarande fast i Italien, i väntan på att kunna flyga hem till Stockholm 4 dagar senare än planerat.

Med epikureisk inställning – ”det är onödigt och dumt att oroa sig för saker som man själv inte kan påverka” – har jag plockat fram min dator och arbetar från den inofficiella Prat PR-filialen på den italienska Rivieran. Jag som alltid har varit nyfiken på teknologi, kan fortsätta jobba från andra sidan Europa som om ingenting har hänt. Skype-möten med min chef, mejlkonversationer med kunder och kollegor har gjort det möjligt att vara effektiv och välplanerad även i ett sådant kaos. Och plötsligt inser jag att jag ÄLSKAR teknologin. Jag tänker på alla smarta människor som har uppfunnit den teknik vi idag inte kan tänka oss att leva utan, och hoppas att de fortsätter överraska oss med nya tekniska lösningar för att göra vårt liv enklare och oss mer mobila och flexibla.

Ett bra exempel på ett företag som snabbt har använt teknologin för att förenkla vårt liv, i detta fall vid en kaotisk och oväntad händelse som ett vulkanutbrott, kommer från Lonely Planet som valde att erbjuda alla strandsatta resenärer i Europa sina guider via Itune app store, helt kostnadsfritt. Läs mer här om detta sympatiska initiativ här.  Smart tänkt av Lonely Planet!

Jag följer i realtid alla twitteruppdateringar från olika flygbolag (Ryanair och Easyjet är de duktigaste på att kommunicera via twitter om flygtrafikens uppdateringar), och blir glad för att jag har en stor tillit till teknologin – även nu när naturen har vunnit matchen mot teknologin.

Inspiration från Milanomässan publiceras inom kort!

Etiketter: , , , , , ,

Lämna en kommentar