The Next Big Thing

by

I tisdags var jag (och Hannes) på trevligt mingel på Spotlight PR, med temat social media. Kvällen till ära så hade kontorsgolvet dekorerats med röda lappar med frågeställningar, påståenden etc. om social media.  Framför allt en lapp med frågan Vad är nästa stora grej (kan ha varit formulerat på engelska) som fångade min uppmärksamhet och fick mig att fundera. Förmodar att det var precis vad som var meningen med dessa lappar, så tack Spotlight. Nåväl, på min väg till helt annat mingel som inte har med saken att göra funderade jag lite på nästa grej. För två tre år (på den där tiden när det var facebookhajp) sedan hade jag nog tvärsäkert lagt ut texten om att plattformar för ett mer nischat innehåll skulle vara grejen.

Två aspekter hindrar mig ifrån det, de nischade innehållet är en del av Internets DNA. En plats där du möter dina gelikar och bekräftar din egen världsbild, en aspekt som innehåller både negativa och positiva aspekter men resenomang om det överlåter, jag med glädje åt bloggar med en annan inriktning. Pratbloggens fokus är PR så vilken roll spelar då nå nästa stora grej för mig i mitt yrke?  Naturligtvis är det ett grundkrav att jag är uppdaterad på vilka olika alternativ som lanseras som den nästa stora grejen. Men samtidigt bör jag inte förblindas av nyhetens behag, som fallet ibland blev med Twitter i Sverige i början av 2009 när hajpen var som störst.

Redan under mitt år på Berghs fick jag ibland intrycket av att såväl kommunikatörer som företag glömde ställa sig frågan var deras primära målgrupp befann sig.  Närvaron i social media handlar ju trots allt initialt om att möta sin målgrupp där de är. Ett arbete som är nog så svårt då varje målgrupp idag oftast innehåller flertalet subgrupper där den minsta gemensamma nämnaren ofta är demografisk. I ett landskap där nästa stora grej troligen är verktyg som organiserar en digital närvaro som blir allt spretigare (japp även jag tror på Google Waves). Kan det ibland vara en fara att bara titta på vad nästa stora grej är. Vilket visar att jag har mycket att lära, av de andra lapparnas innehåll minns jag inget, ett misstag jag inte tänker upprepa, åtminstone inte på kontorstid.

Bra text om bland annat frågan vad nästa grej är kan ni hitta på utmärkta Mindpark och Joakim Jardenbergs inlägg i söndags

Annonser

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: