De gamla vanliga kanalerna

by

Som ny både på jobbet och i PR – branschen känner jag mig både förväntansfull och ödmjuk inför allt nytt och intressant som stundar. En av många anledningar till att jag under min tid på Berghs insåg att det var PR som var min grej, var dess utvecklingspotential. Att PR-arbete i Sverige tar ytterligare steg i sin utveckling är något jag hoppas vara med och bidra till. För trots att jag bara varit två veckor här på det trevliga PRAT – kontoret, låt vara att jag funderade en del kring det även tidigare, så tycker jag mig se två potentiella utvecklingsområden i branschen i stort redan nu.

Under min Berghs tid kunde vissa ibland raljera över PR branschen med motiveringen ”vi kör det i de gamla vanliga kanalerna”. Nu tycker jag att kanalvalen är breda och oftast väl motiverade. Men hur du använder dem och formen du använder är två aspekter som jag tror kommer att utvecklas den närmaste tiden. Jung anställde i våras Sjöfn Blöndal för att bättra på kompetensen vad det gällde rörlig bild. Med tanke på deras kunder och den målgrupp som oftast är primär för dessa, känns det naturligt.

Men jag tror det är ett grepp som betydligt fler borde använda sig av även om inte alla rör sig i livsstilssegmentet. Just den rörliga bilden tror jag kan vara ett inslag inte bara i branded entertainment och programming utan även bli ett inslag i det mer traditionella arbetet. Att sticka ut och höras är som bekant svårare än någonsin och genom att tillföra kreativa aspekter i vårt arbete tror jag att vi kommer tillföra kunden en hel del. För mycket av charmen med arbetet i PR – branschen är just fokuset på kundens bästa och att tillsammans med dem upptäcka nya spännande lösningar. Där tror jag att rörlig bild tillsammans med andra lösningar kan uträtta stordåd. När allt förvandlas till hygienfaktorer så återstår formen och uttryckssättet.

En annan aspekt av jobbet är ju som bekant effekten för kunden av det arbete du gör, kanske inte lika ”sexigt” som kreativitet men ack så viktigt. Som Olle Lidbom nämner i SVD i fredags är avsaknaden av case där effekten av dem påvisas stor. Kan inte annat än att hålla med honom, problemet blir extra tydligt när det gäller social media. För att bli riktigt kraftfullt som medel måste någon form av effekt kunna påvisas, när det gäller de mer nya kanalerna är det arbetet mer komplext och kräver det lilla extra. Ofta är kanske effekten mer långsiktig, desto viktigare blir det då att argumentera för den. Vidare så är det viktigt att se den som en del av arbetet som tillsammans med andra insatser generar effekt.

Oavsett om det gäller att mäta effekten av mitt arbete eller att flytta fram postioner för de kreativa angrepssätten. Så tänker jag göra mitt yttersta för att bidra till en både kreativa och effektiv utveckling av PR – branschen.

Annonser

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: