Almedalen svämmar över – men ändå…

by

I morse läste jag i DN att Almedalsveckan än en gång slår rekord i antal arrangemang. Enligt en undersökning som Pr-byrån Hill & Knowlton genomfört har antalet arrangemang ökat explosionsartat från år till år, även under de senaste 5 åren. Från 660 till 1040 (!) aktiviteter i år. Ingen sensationell nyhet kanske men det som undersökningen fokuserar på är dock hur svårt det är att bryta igenom mediebruset i Almedalen. Det ter sig ganska naturligt att de medier som faktiskt har reportrar på plats inte kan bevaka 1040 aktiviteter organiserade av, om inte lika många, så åtminstone några hundratal politiska partier, intresseorganisationer, kommuner, landsting, lobbyister, PR-byråer, NGOer, företag etc.

En intressant aspekt av undersökningen är att det faktiskt är partiledarna Reinfeldt och Sahlin som leder utrymmesligan. Trots att jag jobbar med PR och vår byrå har kunder som organiserar seminarier och debatter nere i Almedalen tycker jag att det är skönt att politikerna får mest utrymme. Det känns lite traditionsrikt på något sätt. Som om saker är som de ska vara (trots att ministrarna får mycket hjälp av PR-byråer).

Men, vad ska man göra för att få utrymme i media om det är det som man vill? Det gäller väl, precis som under resten av året, att knyta an till en debatt som man vet kommer att bli het under veckan. Att skapa en debatt är naturligtvis svårare än att haka på en redan existerande. Det finns några få exempel på när nyheter kommit som från ingenstans, men de är relativt få och involverar oftast kändisar. Minns Kulturpartiet 2005 som genom att bilda ett ”fiktivt” parti ville lyfta kulturfrågorna. Det krävdes en ganska arg (har jag hört ryktesvägen) Olle Ljungström, en gladare Kim Anderzon och en frånvarande Katarina Mazetti för genomslag för den nyheten.

Om jag ska vara helt ärlig har jag själv aldrig varit i Almedalen, men jag har följt det med stort intresse varje år och är fruktansvärt nyfiken på hur det kommer att bli när vi på Prat PR åker ner på söndag kl 12:20. Jag har alltid lusläst tidningar, följt morgonprogrammen och memorerat program men i år kommer jag att få vara där på riktigt!

Är det som Martin Ågren säger att nätverkande är allt? Jag är spänd av förväntan. Ses vi där?

Almedalen anno 1970, pre PR invasion.

Almedalen anno 1970, pre PR invasion.

Annonser

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: